Az egyik kedvencem ez a készülék.
Az
első Magyarországon gyártott valóban zsebméretű zsebrádió, csak középhullám
vételére. Az első kivitel szürke-szürke dobozban volt, kissé eltérő kinézettel,
míg ez a második változat szürke-vörös dobozba került. Kapcsolásuk, belső
felépítésük azonos.
A
skála mellett, a hangszóró hátulján és a gombpotméteren is jól látható a
Vadásztöltény VT logója.
1965.
elején már volt a kezemben az első változat. Emlékeim szerint 690 Ft-ba került.
Én akkor természetesen nem tudtam volna megvenni.
A
készüléket a tipikus japán “hat tranzisztoros” készülékek mintájára
tervezték azzal a különbséggel, hogy egy tranzisztort (50 Ft körüli áron)
megspóroltak azzal, hogy a második KF tranzisztor egyben a hangfrekvenciás
előerősítő is (reflex kapcsolás). Egyebekben rendkívül egyszerű, átlátható
kapcsolása van, tanítani lehetne.
Minden
alkatrész és az egész készülék is valamivel nagyobb, mint egy korabeli japán “hat
tranzisztoros”, de a különbség nem nagy.
A
hozzám került készülékre nem lehetett rátenni a hátlapot, mert valaki az egyik
végtranzisztort idegen típusra cserélte, ami nagyobb volt, nem fért volna a helyére
és így paneloldalról forrasztotta rá. Ezen kívül az első KF tranzisztor volt
döglött és az elkók száradtak ki. Mindkét tranzisztort kicseréltem. A keverő
tranzisztor ránézésre már nem eredeti. Azt hiszem, ez volt az első (és talán az
egyetlen) rádió, amiben az összes tranzisztor hazai Tungsram gyártmányú volt.
A
készülék rendkívül nehezen szerelhető, az alkatrészek gyárilag is a fényképen
látható módon voltak begyömöszölve a helyükre. Tudnivaló, hogy a korabeli
germánium ötvözött tranzisztoroknak vaslábuk volt, ami két-három hajlítás után
tőben letört. Ezért a cseréjüket is nagyon óvatosan kell végezni. Csak nagy nehezen
tudtam a cseréhez germánium tranzisztorokat szerezni.
Az
elkókat “megpatkoltam” tantállal, megőrizve az eredeti MM elkókat. Ezen kívül
egy hidegítő tantál elkót is betettem (sárga).
A
forgó valószínűleg japán gyártmányú, a szokásos műanyag szigetelésű,
hátoldalán a trimmerekkel. Ezekben szokásosan 180 fokkal el van fordítva a modulátor
és az oszcillátor rész, a két kapacitás aszimmetrikus, hogy ne kelljen rövidítő
kondenzátor (csak egy sávot fog). A skála a közvetlenül a forgó tengelyére
erősített tárcsán van, a leolvasás durva, a pontos hangolás nehéz, viszont ez a
skálamechanika nem megy tönkre. A tárcsa ugyan már elkezdett lötyögni a tengelyen,
de megerősítettem.
Érdekes
módon az eredeti, szintén VTRGy gyártmányú, abban az időben szokásos kapcsolós
gombpotméter ma is kifogástalanul működik.
A KF
trafók és az oszcillátor egyedi, nyilván VTRGy készítésűek. Az oszcillátor ferrit
serlege eredetileg valószínűleg csak rá volt szorítva a műanyag csévetest végére.
Miután leesett, kénytelen voltam jobb híján gyanta ráolvasztásával rögzíteni.
A kis
teljesítményhez elegendőek a kis méretű transzformátorok.
A
hangszóró VTRGy gyártmányú, a mágnese jóval nagyobb, mint a korabeli japán
hangszóróké, emiatt vannak annyira bezsúfolva az alkatrészek, és emiatt elég nehéz
a dobozba betenni a panelt.
Megfigyelhető
a nyitott trimmerpoti, ami még ma is működőképes.
A
többi alkatrész az abban a korban szokásos szénréteg ellenállás és különféle
kondenzátor.
A
készüléket nagyon nehéz volt behangolni. Természetesen nem lett belőle világvevő,
de tisztességesen működött. Sajnos, amikor a fényképezéshez ismét szétszedtem,
valami megint megváltozott és gerjedékeny lett. Rengeteg időt töltöttem el vele
azóta, de nem sikerült teljesen rendbe hozni, főleg, hogy nem szeretnék további
idegen alkatrészeket beletenni. Árnyékolásként egy földelt egyoldalas NYÁK lemezt
tettem a forgó és a ferrit közé, az valamennyit segített.
Ez
a rádió eredetileg is csekély tudású vevő volt, gyenge hangerővel és vékony,
rikácsoló hanggal. Nappal jóformán csak Kossuthot és Petőfit fogta. Persze a
korabeli japán “hattranzisztoros” sem volt egy nagy eresztés. Lehetséges, hogy a
hangszórómágnes már erősen vesztett erejéből és emiatt most még az eredetinél is
halkabban szól.
|